Tuesday, January 3, 2017

Apa itu Telomere???

Apa itu TELOMERES ????
.
Telomeres ni adalah salah satu komponen dalam DNA kita.  Ianya terletak di hujung kromosom.
.
Kawan-kawan mesti pernah tengok tali kasut kan?
Saya berikan gambaran lebih senang untuk difahami.
Telomeres digambarkan sebagai bahagian hujung tali kasut disalut dengan plastik keras sebagai perlindungan kepada tali kasut agar ia berfungsi dengan baik.
.
Apa akan berlaku jika bahagian tali kasut itu dibiarkan terbuka tanpa penutup keras berplastik itu ataupun plastik tu terkoyak? Sekurang-kurangnya 3 perkara ni akan terjadi pada tali kasut kita:
**Susah nak masukkan tali kasut pada lubang-lubang kasut.
**Tali kasut akan cepat terburai.
**Tali kasut akan rosak dan kita terpaksa ganti yang baru
.
Begitulah diibaratkan juga dengan Telemeres ini  iaitu melindungi data genetik kita, elak dari kromosom melekat antara satu sama lain yang boleh menyebabkan ianya saling termusnah dan mencuri genetik dari kromosom yang lain.
.
Kajian sains mendapati ada kaitan antara telomeres pendek dengan pelbagai penyakit berkaitan penuaan seperti kanser, strok, dementia, penyakit kardiovaskular, obesiti, osteoporosis dan diabetes. Namun terdapat pelbagai kajian menunjukkan nutrien tertentu mampu memainkan peranan penting dalam menjaga malah mampu menambah saiz telomeres dengan menjadikannya semakin panjang. Keadaan tersebut seterusnya dipercayai memberi kesan positif kepada proses penuaan yang dipercayai menambah bilangan jangka hayat atau usia seseorang.
.
Landmark Study II yang dijalankan oleh Shaklee membuktikan pengambilan supplemen yang konsisten setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan kadar pemendekan TELOMERE sebanyak 40% !
.
Sudah terbukti vivix ni mampu membantu merendahkan kadar pemendekan telomere dan sekaligus memperbaiki sel DNA manusia.  Produk-produk shaklee bukan diuji dalam sehari 2hari tau. Ada kajian oleh saintis hebat dan juga jurnal yang diterbitkan
.
Sempena Promosi Januari 2017 iaitu Vivix mari lah kita mencegah sebelum mengubati.

No comments:

Post a Comment