Wednesday, November 1, 2017

SUPLEMEN UNTUK IBU MENYUSU

Assalamualaikum semuanya pembaca pembaca blog yang aktif..

 Saya baru teringat nak share dengan anda semua pasal hal penyusuan. Untuk rekod, kedua-dua anak saya, iaitu yang kedua dan ketiga dapat menyusu penuh 2 tahun dengan saya. Kakak Aina berhenti masa umur 3 tahun lebih. Yang kedua ni belum lagi berhenti, tetapi saya dah bagi susu formula la..lagipun dia dah 2 tahun lebih.

Ramai yang keliru berkenaan keperluan suplemen untuk menyusu. Ok, fakta utamanya untuk membanyakkan susu anda tak memerlukan suplemen. Ini sebabnya ada konsep asas dipanggil sebagai demand versus supply.

Jika ada permintaan, maka banyaklah supply. Ini bermaksud semakin kerap anda menyusu anak anda, semakin banyaklah susu badan akan dihasilkan. Dan susu yang dihasilkan pula memang mencukupi untuk keperluan anak anda.

Jadi mengapa perlunya suplemen untuk menyusu?

Masa anak sulung saya dulu, saya memang totally tak tahu mengenai suplemen.Jadi anak kedua memang saya berazam untuk menyusu sepenuhnya.bayangkan Breast pump dah dibeli seawal usi kandungan mencecah 5 bulan!! How excited i am!! . Saya memang mengamalkan pemakanan sihat sebaik sahaja tahu pregnant dan juga selepas bersalin.Apa yang saya amalkan hanya pemakanan sihat. Saya juga amalkalkan petua - petua menjaga  supply susu seperti daun kuchai, lobak putih dll. Alhamdulillah susu walaupun tak banyak tapi cukup untuk anak saya.
Tapi masalahnya anak saya masa kecil-kecil dulu selalu tak sihat. Sampaikan mak saya kata “budak ni menyusu tapi kerap tak sihat, patutnya dah menyusu badan memang kuatlah.” Saya tak kata apa-apa sebab saya pun tak tahu punca sebenarnya.
Masa mengandung anak kedua juga, saya memang dah bertekad nak cuba Shaklee dengan Set Berpantang dan Set Menyusu. Huhuhu… Jadi bila dah bersalin memang saya amalkanlah Shaklee ini sampai kini dah nak masuk tahun ketiga. Apa yang saya perasan:


SUSU SEMAKIN BANYAK

Ini bukan sahaja sebab demand vs supply, bahkan sebab badan sihat pun menyebabkan susu bertambah dengan jayanya.


ANAK SAYA SIHAT

Alhamdulillah anak kedua dan ketiga saya ni sehingga sekarang usianya hampir 6 tahun dan 2 tahun berapa kali je demam. Kalau demam memang cepat baik. Macam tempohari, saya perasan kepalanya panas. Saya cuba berikan mealshakes dan nutriferon dulu, tup tup tup malam tu dah tak panas, sejuk je. Pantau juga lah esoknya, tapi memang takde dah hangat badan tu.


MENGAPA SUPLEMEN PENTING

Ini kesimpulan yang saya boleh fikirkan untuk anda. Memang boleh anda tak amalkan suplemen semasa menyusu, tetapi kena difikirkan pemakanan anda harus berkualiti dan dalam kuantiti yang betul juga.


Suplemen Shaklee Ibu Menyusu

Dalam zaman sekarang ni, pada saya mustahil kita boleh dapatkan kuantiti dan kualiti makanan yang tepat secara harian untuk tubuh kita.


VITALEA – VITAMIN C – BCOMPLEX
Vitalea/multivitamin membekalkan vitamin dan mineral penting buat si ibu yang mungkin tak dapat nutrien lengkap dari diet harian.
Bekalan vitamin C dan B yang cukup dalam diet harian ibu dapat membantu menghasilkan susu ibu yang berkhasiat dan sihat untuk memberi kesihatan menyeluruh buat ibu dan bayi.

Kenapa Vitamin C penting?
sebab vitamin C memainkan peranan penting dalam pertumbuhan sel tumbesaran bayi.

Kenapa pulak Vitamin B complex penting?
sebab vitamin B complex dapat mengekalkan kesihatan sistem saraf bayi. ia juga penting untuk penghasilan hormon dan sel darah merah bayi.
buat si ibu pulak, ia dapat mengurangkan tekanan sekaligus dapat buat ibu sentiasa berasa tenang.
ESP
Bayi kita memerlukan sumber protien yang mencukupi dalam proses tumbesaran kerana protien adalah ‘basic building block of the body’.
selain tu, sumber protien yang selamat seperti non-gmo soy sangat membantu dalam penghasilan susu ibu.




OSTEMATRIX
Susu ibu dihasilkan 40% daripada kalsium.
dan, kalsium ini sangat penting untuk tulang dan gigi yang sihat buat simanja.


OMEGA GUARD
Omega guard yang mengandungi omega-3 fatty acid sangat membantu dalam perkembangan otak dan mata yang sihat buat si manja.
kajian saintifik membuktikan, lebih banyak bekalan omega-3 anda bekalkan kepada bayi anda, lebih hebat dan cepat neurons akan berhubung sekali gus menjadikan anak kita pintar.


ALFALFA
alfalfa mengandungi banyak nutrien penting seperti vitamin K,A,B1,B6,C,E kalsium, zinc and iron.
kesemua nutrien2 ini adalah penting untuk tumbesaran bayi yang sihat.
dan….alfalfa ini adalah rahsia turun temurun untuk menambahkan susu ibu!

 Adakah Ibu Memerlukan Suplemen Untuk Menyusu?

BOLEH HUBUNGI SAYA TERUS UNTUK PEMBELIAN PRODUK SHAKLEE:-
SUPERVISOR AKTIF 2017 

Nur Hidayah Ahmad
www.wasap.my/60165554582
FB : Nur Hidayah Ahmad
IG : vitamin.hidayah4582

Ini pula adalah tatacara, atau panduan untuk ibu menyusu ambil suplemen berasaskan herba..Boleh ambil, tapi risau sekiranya ada effect pada baby..memang kena consult doktor laktasi dulu ye..

5 PANDUAN SEBELUM IBU AMBIL SUPLEMEN HERBA SEMASA MENYUSU

Ruth A. Lawrence, MD (penulis buku Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession) memberi beberapa panduan terhadap ibu yang menyusukan bayi sekiranya mereka bercadang untuk menggunakan bahan-bahan berasaskan herba.
  1. Elakkan mengambil teh herba farmakologi aktif. Ambil minuman teh herba secara sederhana.
  2. Kurangkan pengambilan sediaan produk herba yang menggabungkan beberapa bahan aktif.
  3. Baca kemasan label pada produk. Terdapat beberapa jenis suplemen multivitamin yang mungkin mengandungi herba yang tidak seharusnya digunakan oleh ibu yang menyusu.
  4. Gunakan jenama produk yang dipercayai mempunyai maklumat bahan dan pekatan yang tertera di label, tarikh luput dan juga pengusaha dan pengedar produk tersebut.
  5. Pastikan anda membuat pemeriksaan tubuh badan sebelum mengambil sebarang ramuan semula jadi. HAPPY BREASTFEEDING U ALLSSSS

No comments:

Post a Comment