Saturday, January 27, 2018

CARA MENGATASI MASALAH KOLESTEROL TINGGI

Kolesterol  adalah bahan berlemak yang hadir dalam darah. Antara fungsi kolesterol adalah menghasilkan membran sel dan menukar serapan cahaya matahari kepada vitamin D. Ia dipanggil kolesterol baik.

Namun apabila seseorang itu mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang tidak sihat seperti tinggi pengambilan lemak tidak tepu, kurang bersenam, obesiti, merokok serta minum alkohol menyebabkan kolesterol ‘jahat’ berkumpul dengan banyak dalam dinding arteri.

Apabila kolesterol tinggi, maka mudahlah terdedah kepada sakit jantung dan pelbagai penyakit lain.


Berikut adalah beberapa punca kolesterol tinggi. 

 

Diet anda 

Makan lemak tepu yang terlalu banyak boleh menyebabkan kolesterol tinggi. Anda akan perolehi lemak ini dalam makanan yang datang dari haiwan. Seperti daging lembu, telur, mentega, dan keju. Makanan dibungkus yang mengandungi minyak kelapa, minyak sawit, atau mentega koko mungkin mempunyai banyak lemak tepu. Anda juga akan mendapati lemak tepu dalam marjerin, lemak sayuran, kentang goreng, burger cheese dan makanan ringan dan lain-lain.

Berat badan anda 


Berat badan berlebihan boleh meningkatkan trigliserida dan mengurangkan HDL (kolesterol baik). 

Kadar aktiviti anda 


Kekurangan aktiviti fizikal boleh meningkatkan LDL(kolesterol tidak baik) dan mengurangkan HDL(kolesterol baik).  Bayangkan, anda bekerja di pejabat hanya duduk di depan komputer, balik rumah terus sambung depan TV, tanpa melakukan sebarang aktiviti yang memerlukan banyak pergerakan. Apa akan jadi pada kesihatan anda?

Umur anda dan jantina 

Selepas anda mencapai umur 20, tahap kolesterol anda secara semulajadi mula meningkat. Pada lelaki, kadar kolesterol umumnya mendatar selepas umur 50. Pada wanita, paras kolesterol berada agak rendah sehingga menopaus, selepas itu mereka meningkat kepada kira-kira tahap yang sama seperti lelaki.

Kesihatan anda secara keseluruhan

 
Jangan skip pemeriksaan kesihatan setiap tahun, dan pastikan anda mendapat penjelasan tentang risiko penyakit jantung. Mempunyai penyakit tertentu, seperti kencing manis atau hipotiroidisme juga boleh menyebabkan kolesterol tinggi.


Sejarah keluarga anda 


Jika ahli-ahli keluarga anda mempunyai kolesterol yang tinggi, anda juga boleh mendapat kolesterol tinggi, tetapi tidak semua individu begitu, ia bergantung kepada diet anda juga.

Merokok 


Semua orang pun tahu, merokok boleh mengurangkan kolesterol baik. Dan ia boleh membunuh anda. 


Apakah Tanda-Tanda Anda Mungkin Ada Kolesterol Tinggi??



¤Tanda-tanda Kolestrol Tinggi¤
 

Jom periksa samaada anda ada tanda-tanda kolestrol tinggi di bawah.

-Sering berasa kebas-kebas pada kaki.

-Timbul bintik-bintik putih(biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher yang disebabkan oleh kadar trigliserida yang tinggi.

-Mudah letih, penat dan cepat mengantuk.
Sering berasa sakit kepala. Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.

-Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.

-Senak dada sebelah kiri apabila pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. Hal ini menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi.





ohvitamin.blogspot.com
 
Jika anda mempunyai tanda-tanda yang dinyatakan. Apa yang perlu anda lakukan?

~ Lakukan pemeriksaan segera dengan doktor. Anda akan diminta melakukan Ujian Kolesterol untuk memeriksa tahap kolestrol anda.

》 Ingin tahu amalan untuk mengurangkan kolestrol anda yang paling mudah?

♡♡Menurut satu sumber, cara yang paling mudah dan tanpa bajet bagi mengelakkan kolestrol tinggi adalah dengan mandi seawal jam 4 pagi, bersolat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian melakukan aktiviti berjalan kaki di sekitar rumah setelah solat subuh. Rasionalnya, air sejuk yang meresap ke dalam badan dikatakan boleh mengurangkan lemak berkumpul.

Badan yang sihat itu anugerah daripada Allah SWT yang tak ternilai harganya.
Hargailah ia sebelum terlambat!

Jom Kita Intai 4 Makanan Yang Boleh Mengurangkan Kolesterol ‘Jahat’

 1. Cuka epal

Mengurangkan jumlah kolesterol level triglyceride, iaitu kandungan lemak dalam darah. Ia juga baik untuk merawat penyakit darah tinggi, gout dan acid reflux
Amalkan: Campurkan satu sudu cuka dalam segelas air. Minum dua hingga tiga kali sehari setiap hari. Untuk lebih enak, boleh gantikan air suam dengan jus oren, jus epal atau jus kegemaran.

 ohvitamin.blogspot.com


2.Bawang Merah

Sesetengah mendapati bawang merah boleh membuang kolesterol yang jahat dan meningkatkan kolesterol yang baik
Amalkan: Masukkan bawang merah, halia dan bawang putih dalam menu diet. Minum campuran jus bawang bersama dengan madu setiap hari.
bawang merah mengurangkan kolesterol
3.Jus Oren

Minum jus oren selalu kerana ia mengandungi vitamin C, folate dan flavanoids yang membantu mengurangkan kolesterol dalam darah
Amalkan: Minum jus oren segar dua kali sehari




Minum jus buah-buahan juga salah cara nyah-toksin


4. Oat

Mengurangkan kolesterol dan mencegah penyerapan kolesterol ‘jahat’
Amalkan: satu cawan oat bersamaan tiga gram serat dan beta-glucan. Boleh tambah buah atau walnut untuk menyedapkan hidangan oat










Ada yang tekak tidak boleh masuk oat?


Di Shaklee, kami juga ada menyediakan beberapa suplemen tambahan yang dapat membantu anda untuk mengurangkan paras kolesterol jahat dalam badan anda.

Bagaimana Shaklee boleh membantu anda?

Sekiranya anda mengalami masalah kolesterol tinggi atau terlalu rendah dan sedang dalam rawatan doktor, saya nasihatkan anda agar merujuk kepada doktor dahulu sebelum mengambil sebarang supplement.

Ini kerana dikhuatiri pengambilan supplemen yang mempunyai mempunyai tidak balas dengan ubat yang anda ambil.

Sekiranya anda ingin menurunkan kadar kolesterol tanpa ubat atau secara semulajadi, harus diingatkan bahawa suplemen bukanlah sesuatu ubat 'magic' yang boleh menjadikan anda sihat sekelip mata.

Pengambilan konsisten supplement Shaklee dan mengamalkan tips yang disebutkan akan membantu anda.

Suplemen Shaklee Untuk Kolsterol Tinggi
SET KOLESTEROL SHAKLEE. Set kolesterol shaklee Membantu anda menurunkan dan mengawal paras kolesterol tinggi melalui produknya yang terdiri daripada:




Vivix- Super antioksdan yang kaya dengan resveratrol dan polifenol yang berupaya mengimpak 4 penuaan selualar. Ia juga bertinndak mengawal punca penyakit.


Fungsi Vivix Shaklee

Vivix Shaklee adalah pelengkap kepada jantung yang sihat. Ia berupaya melindungi jantung anda daripada pengoksidaan salur darah. Pengoksidaan pembuluh darah ini akan menyebabkan mendapan plak yang menyempitkan salur darah.

Vivix mempunyai antioksidan kuat bagi melindungi salur darah dari teroksida. Ia mengandungi 10 kali ganda resveratrol dan 15 folifenol. Ia berupaya membaiki sel dan berfungsi sebagai tonik anti-penuaan.



B Complex – Vitamin B3 (Niacin) membantu menurunkan kadar kolesterol


Garlic – Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah

Omega Guard – EPA dan DHA menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL.

Fungsi Omega Guard

Minyak ikan yang terkandung dalam Omegaguard Shaklee diperlukan untuk kesihatan jantung:
  • Mempertingkat paras kolestrol ‘baik’ dalam pembuluh darah
  • Menyahkan kolestrol ‘jahat’ ke hati untuk disingkirkan
  • Menurunkan paras kolestrol ‘jahat’
  • Melakukan pembersihan salur darah dari plak yang terkumpul


Vita-C – vitamn C menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan dinding arteri.


Vita-E – vitamin E memperbaiki peredaran darah


TESTIMONIAL PENGGUNA SUPLEMEN SET KOLESTEROL SHAKLEE

Image result for TESTIMONIAL suplemen shaklee untuk kolesterol 
Image result for TESTIMONIAL suplemen shaklee untuk kolesterol 
Image result for TESTIMONIAL suplemen shaklee untuk kolesterol
SEKIRANYA ANDA BERMINAT UNTUK MENDAPATKAN PRODUK DI ATAS, BOLEH HUBUNGI SAYA DI TALIAN WASAP DI BAWAH..HANYA KLIK ICON WASAP SAHAJA..
PUAN NUR HIDAYAH AHMAD
FB : NUR HIDAYAH AHMAD
IG : vitamin.hidayah4582
Pu
wasap.my/60165554582

No comments:

Post a Comment