Tuesday, January 16, 2018

CARA MERAWAT KENCING KOTOR DENGAN BERKESAN



Apa itu Kencing Kotor???

Kencing kotor merupakan sejenis jangkitan pada saluran kencing dan 80% kes adalah disebabkan kuman bakteria E.Coli,.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, hampir 50% wanita akan mengalami kencing kotor atau jangkitan kencing sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Daripada jumlah ini, 20% daripada mereka yang pernah terkena kencing kotor akan mengalaminya lagi.


Secara amnya, wanita lebih mudah mendapat penyakit kencing kotor berbanding lelaki kerana wanita mempunyai salur kencing (uretra) yang pendek dan berada berdekatan dengan dubur (anus).


Hubungan seksual juga merupakan salah satu sebab yang boleh menjadi punca wanita lebih terdedah mendapat kencing kotor. Ini kerana bakteria dari vagina boleh memasuki saluran kencing semasa aktiviti tersebut.

Wanita mengandung pula mudah menghidap jangkitan kuman berbanding dengan wanita yang tidak hamil. Ini disebabkan perubahan hormon dalam wanita hamil. Ini kerana, ketika hamil, tahap kandungan hormon yang tinggi menyebabkan otot dan pundi kencing menjadi lemah. Keadaan ini akan meregangkan dan melambatkan pengaliran air kencing.


Pada masa yang sama, rahim yang membesar juga menekan saluran kencing dari luar menyebabkan pergerakan air kencing bertambah tersekat.




TANDA-TANDA ALAMI KENCING KOTOR

Ini adalah tanda - tanda sekiranya anda mengalami kencing kotor..

RASA KENCING YANG TIDAK PUAS

Ini kerana pundi kencing kita sedang sensitif/berlaku keradangan. Walaupun air kencing terkumpul sedikit di pundi kencing, tetapi ia akan rasa penuh dan akan merangsang otak utk kencing semula.

DEMAM DAN BADAN TIDAK SELESA


Demam ini bukan demam panas tetapi seperti demam urat, seram sejuk dan suhu sekejap naik sekejap turun


RASA TIDAK SELESA BAHAGIAN ABDOMEN KETIKA HAVING SEX

Jika terasa begini dapatkn nasihat doktor kerana itu tandanya kuman telah merebak ke bahagian pelvik


SAKIT PINGGANG TERAMAT

Setiap kali bangun dan duduk bahagian terasa perit dan sakit. Walaupun baring sepanjang hari pun ia tidak lega Selain itu, terdapat juga kes di mana kencing kotor tidak menunjukkan sebarang tanda secara fizikal.

Walaupun kencing kotor biasanya boleh diatasi dengan antibiotik atau rawatan di rumah, namun ia boleh menjadi teruk sekiranya anda tidak segera mengambil tindakan.
Seperti dalam rajah di bawah, ia menunjukkan bagaimana ia boleh menjadi semakin teruk secara berperingkat sehingga menjejaskan buah pinggang.









BERIKUT MERUPAKAN LANGKAH PENCEGAHAN UNTUK MASALAH KENCING KOTOR

Minum air secukupnya
Jangan tahan dari kencing
Mencuci kemaluan dari depan ke belakang
Pakai pakaian jenis cotton dan longgar
Buang air melepaskan melakukan jimak
Air barli
Vitamin c dan Garlic
Kurangkan makanan manis dan minuman berkafien
Kerapkan tukar tuala wanita





Cara yang terbaik untuk mengesahkan anda mendapat jangkitan kotor atau tidak, lakukan pemeriksaan air kencing di makmal.

Ia juga boleh mengesan sama ada masalah kencing kotor anda ada kaitan dengan sakit buah pinggang. Jika ia hanya jangkitan air kencing biasa, ia tidak ada kaitan dengan sakit buah pinggang.


Begitu juga sekiranya anda mengandung, kencing kotor dan ubat-ubatannya tidak menjejaskan kandungan melainkan anda disahkan sakit buah pinggang.





Vitamin C- bersifat asid jadi menjadikan air kencing berasid dan mencegah pertumbuhan bakteria dalam saluran kencing.





Peppermint Ginger Plus - dapat mengatasi masalah kencing tidak lawas dan kembung perut










Garlic Complex sebagai antibiotik semulajadi







Alfalfa - Dipercayai sebagai tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia. Ianya turut berfungsi dalam mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor.


Sekiranya tuan puan ingin mencuba produk untuk Set Kencing Kotor Shaklee, boleh terus wasap saya..hanya klik icon di bawah..

Puan Nur Hidayah binti Ahmad

FB : Nur Hidayah Ahmad

IG : vitamin.hidayah4582

No comments:

Post a Comment