Tuesday, May 13, 2014

CARA MENGATASI SEMBELIT

PERNAHKAH anda meneran hingga merah muka atau mengetap gigi manakala kaki bersilang sambil mengepit punggung ketika membuang air besar? Jika anda perlu berdepan dengan kesukaran setiap kali berada di tandas, ini bermakna anda mengalami sembelit kronik.
Disifatkan sebagai gejala dan bukan sejenis penyakit yang merbahaya, setiap individu pernah mengalami masalah ini. Sungguhpun begitu, masih ramai yang menganggap sembelit sebagai isu remeh dan berpendapat ia boleh diselesaikan dengan banyak meminum air.


Menurut Pakar Perunding Bedah Am dan Kolorektal, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Madya Dr. Ismail Sagap, sembelit ialah situasi apabila individu membuang air besar kurang daripada tiga kali seminggu dan keadaan itu berlarutan sehingga beberapa bulan.

“Seseorang itu juga boleh memiliki gejala sembelit jika lebih 40 peratus najis yang dikeluarkan adalah keras. Lazimnya, individu normal akan mengeluarkan 75 peratus najis lembut dan proses pembuangan lebih lancar tanpa perlu meneran dengan kuat.
“Penghidap sembelit kronik biasanya tidak membuang air besar untuk beberapa hari. Malah terdapat juga kes membabitkan pesakit yang tidak membuang air besar dengan sempurna sehingga berbulan-bulan.“Perut pesakit akan mengembung, kejang dan sakit serta kurang selera makan. Bagi kanak-kanak, sedikit cairan atau calitan najis lembut pada seluar dalam adalah petanda bahawa anak itu mendapat sembelit.

“Sungguhpun begitu, kebanyakan masalah sembelit membabitkan golongan usia pertengahan dan banyak terjadi kepada wanita muda,” ujarnya.Jelas Ismail, wanita muda sering memilih untuk menahan air besar daripada membuangnya terutama jika berada di kawasan awam seperti kompleks beli-belah yang mempunyai tandas kotor.

“Ramai wanita muda berasa geli untuk membuang air besar di tandas awam. Mereka lebih rela menyimpan najis dan membuangnya apabila sampai di rumah daripada terpaksa mencangkung atau duduk di dalam tandas yang kotor dan berbau.
“Tetapi keadaan yang biasa berlaku adalah sebaliknya. Apabila sampai di rumah, perasaan untuk membuang air besar sudah hilang dan tiada sebarang najis dilepaskan walaupun menunggu lama di dalam tandas,” ujarnya,
Sebenarnya ada cara untuk kita menangani sembelit dengan mengamalkan tabiat pemakanandan minum air secukupnya..biasanya 3 liter air sehari.
Selain itu, pengamalan suplemen juga penting kerana pemakanan yang kita makan pastinya berbeza setiap hari. Belum tentu kita makan fiber yang secukupnya untuk memudahkan urusan pembuangan najis kita..bukan??? Selain itu perubahan hormon juga memungkinkan kita untuk mendapat sembelit..Bahaya sembelit ni tau..takut kalau dibiarkan lama - lama akan jadi kanser usuus besar
Shaklee ada set sembelit yang terdiri daripada herb lax dan juga ostematrix.
Fungsi kedua - dua vitamin ini adalah....
Herb-lax
 Herb-LaxTM Shaklee didatangkan dengan kombinasi herba yang telah digunakan secara tradisional untuk melegakan sembelit dan meningkatkan proses pencernaan secara lawas. Bertindak juga sebagai julap semulajadi yang membersihkan usus/kolon dari toksin dan sisa makanan yang termendak.
Manfaat Utama :
  •  Pembersihan najis yang tersekat
  • Meransang usus untuk percepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpam lama dalam tubuh kita
  • Membantu masalah sembelit
  • Mengempiskan perut
  • Membantu mengurangkan atau memberi kepejalan kepada perut.
Perhatian!
Mereka yang mempunyai sistem penghadaman yang lemah akan mengalami cirit-birit pada peringkat awal pengambilan. Manakala di bawah kondisi normal, Herb-lax menampakkan kesan dalam tempoh 8-12 jam selepas pengambilan.
 Ostematrix
Pengambilan ostematrix secara konsisten sangat mmbantu dalam proses pembuangan di waktu pagi.Kenapa kerana ostematrix sebenarnya bukan sekadar kalsium..kerana ia juga mengandungi magnesium,vitamin D, boron ,mangan tembaga dan juga zink!!!!Ya ianya sanagt membantu saya !!!

Fungsi Kalsium
Apa fungsi Kalsium untuk tubuh? Jom baca.....
  • mengatasi masalah PMS
  • kesihatan saraf
  • meringankan masalah sembelit dan buasir kerana ostematrix mengan6dungimagnesium,vitamin D, boron ,mangan tembaga dan juga zink
  • melindungi otot jantungQ Z
  • membantu penyusuan susu ibu (bagi ibu2 yang mengalami masalah susu merudum apabila period)
  • pembaikan struktur normal seli888

Read more: http://beritahariann.blogspot.com/2013/06/petua-untuk-menghilangkan-sembelit.html#ixzz31HTG2UnL

No comments:

Post a Comment