Friday, January 26, 2018

CARA MENGATASI MASALAH MIGRAIN KRONIK


Sakit kepala atau migrain adalah sakit yang boleh menyebabkan kita berasa tidak selesa sehingga boleh menganggu aktiviti harian kita. Kepala kita rasa berdenyut-denyut bagaikan nak pecah, ditambah pula rasa loya, muntah-muntah, dan tidak tahan dengan silau cahaya serta bunyi-bunyian.


Sakit kepala atau migrain ini juga menyebabkan kita sakit dibahagian mata dan menjadikan kita sukar untuk membuka mata. Sakit ini boleh berpunca dari pemakanan yang tidak sihat, badan penuh toksid dan angin, tekanan, kemurungan, ketidak seimbangan hormon, dan lain-lain.




.
ir-sofian-akademi-jl-sakit-kepala-teruk


Sakit kepala atau migrain ini juga terjadi disebabkan salur darah di kepala kita mengecut dan mengembang dengan tidak seimbang serta kekurangan oksigen di kepala.
.
Bagaimana cara untuk mengelak atau merawat sakit kepala ini? Sangat tidak selesa kan apabila kita mengalami sakit kelapa yang teramat sangat?
.
Di bawah ini ada tips-tips cara merawat sakit kepala atau migrain yang boleh anda amalkan.

HINDARI TEMPAT YANG SESAK
 

Sekiranya anda tiba-tiba mengalami sakit kepala atau migrain, anda dinasihatkan mencari tempat yang lebih tenang dan boleh merehatkan minda. Jauhi dari berada dalam kelompok orang ramai yang bising dan bingit.
.
Selain itu, berada dalam kelompok orang yang ramai juga menyebabkan anda sukar untuk mendapatkan oksigen yang secukupnya.
BERNAFAS DENGAN BETUL

Setelah anda menghindari kelompok orang ramai, anda haruslah menarik nafas dengan betul. Dapatkan oksigen yang secukupnya untuk tubuh badan.
.
Ramai di antara kita yang tidak menarik nafas dengan cara yang betul. Cara yang betul adalah anda tegakkan badan anda, pejamkan mata, dan tarik nafas sedalm-dalamnya sehingga anda terasa di kepala anda. Kemudian lepaskan dengan perlahan-lahan.
.
Apabila anda menarif nafas dengan cara yang betul, barulah oksigen akan sampai ke kepala. Oleh itu, ia dapat mengurangkan sakit kepala yang anda alami.

BANYAKKAN MINUM AIR KOSONG

Anda juga haruslah banyakkan minum air kosong untuk menambahkan air dalam badan dan mengelakkan badan dari berlaku dehidrasi yang boleh menjadi punca sakit kepala. Sekurang-kurangnya minum 3 liter air kosong sehari bagi badan mendapatkan air yang cukup.
.
Minum air kosong banyak juga mampu mengurangkan sakit kepala yang dialami kerana air kosong tersebut dapat mengurangkan kepekatan darah yang mungkin menjadi punca perjalanan darah di kepala tidak lancar.



.

ir-sofian-akademi-jl-banyakkan-minum-air-kosong
ir-sofian-akademi-jl-doa-rukyah-sakit-kepala

Sebagai seorang muslim yang berpegang kepada ajaran Islam, anda boleh melakukan rukyah dengan ayat suci al-Quran.


Baca Al-Fatihah, Selawat Syifa’, dan baca surah Waqiah ayat 19 sebanyak 7 kali. Ayat al-Quran ini mampu membantu anda meredakan sakit kepala. Pasakkan kepercayaan kepada Allah bahawa Dia akan menyembuhkan anda dari sakit yang dialami.


Anda cuba sahajala mana-mana tips rawatan di atas ini jika mengalami sakit kepala atau migrain. Sembuh atau tidak kita serahkan pada Allah. Tetapi sekurang-kurangnya anda telah mencuba mencari jalan penyelesaiannya.
.
 Selain daripada itu, anda sebenarnya boleh mencuba menggunakan Suplemen Shaklee untuk mengatasi masalah migrain kronik ini.


Image result for migrain set shaklee
Image result for migrain set shaklee 

OSTEMATRIX

.Mengandungi Kalsium, Magnesium, Vitamin D
• Kalsium – menetetapkan degupan jantung, atasi masalah imspmnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran dan membantu pembekuan darah.
• Mangnesium – Elakkan pembuluh darah menjadi kejang yang merupakan salah satu sebab berlaku migrain. Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan ianya berlaku
• Vitamin D – bantu penyerapan kalsium

B-COMPLEX

Vitamin B2 (riboflavin) dan vitamin B6 (pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B yang lengkap dalam B complex akan memastikan bukan saje kurang diserang migrain malah penyakit2 lain juga

Selain ikhtiar dengan supplemen yang konsisten, pesakit juga perlu memastikan mengamalkan gaya hidup sihat. Jaga pemakanan, kawal emosi dan lakukan senaman untuk memastikan badan kita imun kepada sebarang penyakit. Emosi yng stabil memastikan kehidupan lebih ceria dan banyak2 berdoa kepada penciptanya.

Jangan berkira tentang kesihatan. Perlu diingat supplemen ini bukan ubat. Ia adalah makan tambahan yang boleh membantu meningkatkan keimunan badan. Kesan pengambilannya juga perlu mengambil masa. InsyaAllah kita berikhtiar Allah yang menentukannya.

OMEGA GUARD 

 Menurunkan risiko spasm salur darah berkaitan dengan migrain

Berikut adalah testimonial pengguna Set Migrain Shaklee:

TESTIMONIAL
 

Image result for testimoni set migraine shaklee
Image result for testimoni set migraine shaklee 


SEKIRANYA BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE, ANDA BOLEH HUBUNGI SAYA DI TALIAN 0165554582

wasap.my/60165554582


FB : NUR HIDAYAH AHMAD
SID 917424
PENGGUNA TEGAR SHAKLEE SEJAK 2014
IG : vitamin.hidayah4582
 

No comments:

Post a Comment