Thursday, September 4, 2014

4 MAKANAN KESIHATAN UNTUK JANTUNG KITA

Berbagai aktiviti yang terlampau padat emberi impak  buruk bagi kualiti kesihatan tubuh anda. Hal tersebut seringkali juga mengakibatkan tahap stress yang anda alami semakin meningkat pula disertai dengan kurangnya aktiviti berolahraga serta kebiasaan memakan makanan yang tidak sihat bagi tubuh anda. 

Berbagai hal diatas sangat menyumbang terhadap peningkatan denyut jantung anda. Pelbagai makanan sebenarnya dapat membantu menstabilkan denyut jantung anda. 

Lalu, jenis makanan apa saja yang dapat menstabilkan denyut jantung serta menyihatkan jantung anda tersebut...??? 

 

Dengan memiliki denyut jantung yang stabil atau normal, maka kemungkinan kecil kita dapat terkena serangan jantung serta stroke . 

 

Untuk itulah, faktor makanan yang baik untuk jantung memiliki peran penting dalam kesihatan jantung kita. Tips kesihatan kali ini akan mengetengahkan sebuah artikel tentang anika makanan untuk kesihatan jantung anda. Tips kesihatan, inilah 5 makanan untuk kesihatan jantung anda :
  1. Aneka makanan yang berdasarkan susu sangat baik untuk kesihatan jantung kita. Aneka makanan lainnya seperti keju, tauhu, brokoli serta kubis. Ini adalah kerana, berbagai makanan tersebut kaya kandungan kalsium yang mampu berperanan untuk menstabilkan denyut jantung anda.
  2. Aneka makanan seperti gandum, kurma serta sayuran berdaun hijau juga sangat baik untuk kesihatan jantung anda. Ini kerana, berbagai makanan tersebut kaya akan kandungan magnesium yang berperanan menstabilkan degup jantung anda pula.
  3. Untuk menjaga kesehatan jantung anda, jantung pun memerlukan makanan yang banyak mengandung asam lemak omega-3. Aneka jenis ikan seperti tuna, ikan sarden dan tiram merupakan sumber asam lemak omega -3. Kandungan asam lemak omega-3 ini juga dapat kita peroleh pada makanan yang berupa kacang- kacanga.
  4. Tahukah anda, aneka makanan berserat juga sangat baik untuk kesihatan jantung anda. Aneka makanan berserat dapat kita jumpa pada aneka buah-buahan di sekitar kita sepeti buah anggur, kurma, epal serta buah betik.Di Shaklee..kami ada banyak vitamins untuk mengekalkan kesihatan jantung anda!!

No comments:

Post a Comment