Wednesday, September 3, 2014

SET MENOPAUSE SHAKLEE

Lama sangat rasanya tak update blog ni!!
Hari ni nak brcerita tentang isu menopause plak..
Saya ada interview seorang kakak di opis saya...bertanyakan mengenai simptom2 menopause..apa yang saya tahu...

 
Apabila  kita mendengar perkataan menopause, kita biasanya berfikir wanita yang lebih tua yang berusia 60 tahun. Diri kita?? sangat jarang kita fikir sebab kita rasa cam kita muda je lagi kan..tapi awas!!!!. Walau bagaimanapun, menopause bukan hanya terjadi kepada wanita yang tua sahaja. Menopause awal dan pra-matang adalah lebih biasa daripada kebanyakan wanita - ia terjadi kira-kira 1% daripada wanita berusia antara 15 dan 45. Menopause awal dan pra-matang boleh berlaku atas pelbagai sebab yang tidak kita ketahui. Namun proses ini akan dihadapi oleh semua wanita, cuma adakah ianya awal atau lewat? 

Perkara yang penting semua kaum wanita harus melewati masa-masa menopause ini dengan jaya. Banyak perubahan- perubahan yang akan terjadi baik perubahan fizikal maupun perubahan mental yang kemudian akan menuntut banyak penyesuaian. Namun anda tidak perlu bimbang, asal dapat ditangani dengan baik, semuanya akan dapat dapat diatasi dengan jayanya.

Tidak ada seorang pun yang dapat dengan pasti menentukan bila menopause ini akan terjadi dalam diri. Kebanyakan wanita akan mengalaminya pada usia 50 tahun tetapi tidak menutup kemungkinan jika terjadi lebih cepat atau lebih lambat. Proses menopause ini akan memakan waktu antara 3 sampai 5 tahun sampai dinyatakan lengkap ketika seorang wanita telah berhenti haid selama 12 bulan.
Banyak juga emosi dan perasaan yang terjadi kepada seseorang wanita kalau rasa macam dah nak menopause..
Antaranya..ada kawan opis ( kakak di opis saya) terpaksa ambil cuti tanpa gaji disebabkan oleh kemurungan yang melanda diri dan merasakan diri sangat beremosi dan  sangat mudah tersentuh..setelah dua bulan baru lah beliau datang bekerja semula..

Di Shaklee ada vitamin yang sesuai untuk golongan2 yang merasakan sudah tiba masa menapouse itu..Berikut adalah vitamin cadangan untuk menopause...


 
Vitamin B -Complex  ( Pelbagai Khasiat Vitamin B - Complex klik di sini )
 
Boleh personal whatsapp saya untuk konsultasi percuma
0165554582
sid 917424
Nur Hidayah Ahmad

No comments:

Post a Comment